Florian Heyerick, dirigent
Florian Heyerick studeerde in Gent, Brussel en Leuven en behaalde Eerste Prijzen voor blokfluit, dwarsfluit en kamermuziek. Tevens behaalde hij het licentiaatsdiploma in de muziekwetenschap aan de Universiteit van Gent. Florian Heyerick is artistiek docent en vakgroepvoorzitter aan het Muziekconservatorium van Gent (School of Arts) en werkt aan een doctoraatstudie rond de muziek van Christoph Graupner. Daarbij vormde het Graupner2010-project een hoogtepunt. Voorts is Heyerick oprichter van het gespecialiseerde CD-label Vox Temporis, waarvoor hij als producer meer dan 50 unieke opnames realiseerde. Florian Heyerick is oprichter en artistiek leider van het vocaal ensemble Ex Tempore. Hij was ook regelmatig gastdirigent van onder meer het Collegium Instrumentale Brugense, het barokorkest Les Agremens, het Vlaams Radiokoor, Musica Antiqua Köln, de Nederlandse Bachvereniging en de Komische Oper in Berlijn. Tevens is hij sinds 1998 een vaste gast bij het Nederlands Balletorkest te Amsterdam, en bij het daaruit voortgekomen Holland Symfonia. Heyerick treedt ook veelvuldig op als solist op blokfluit en klavecimbel. Van 2002 tot 2004 was Florian Heyerick chefdirigent van het Kurpfälziches Kammerorchester Mannheim/Ludwigshafen. Als gastdirigent dirigeerde hij daarnaast orkesten als Rotterdams Philharmonisch Orkest, deFilharmonie (Antwerpen), Gelders Orkest (Arnhem), het Wereldjeugdkoor (Namen) en Operastudio Gent (Reinhard Keiser). Tegenwoordig is Florian artistiek leider van het Musikforum Mannheim en het barokorkest Mannheimer Hofkapelle (Duitsland). Als instrumentalist en dirigent realiseerde Heyerick talloze CD-opnamen: samen met Ex Tempore in werk van o.a. Telemann, Händel, Monteverdi, Von Herzogenberg, Scarlatti, Michael Haydn en Graupner; met het Nederlands Balletorkest in de veelgeprezen productie 'DeToverfluit' (Mozart); als instrumentalist in werken voor twee klavecimbels en kantates van Bononcini en Telemann. In 1997 was Florian Heyerick bovendien festivalster van het Festival van Vlaanderen. In 2000 ontving hij de cultuurprijs van de Stad Gent. Tevens is hij cultureel ambassadeur van zijn woonplaats Merelbeke. Zijn efficiënte en frisse benadering, zijn stilistisch inzicht in veel verschillende stijlperiodes en zijn streven naar professionalisering van het koorzingen worden door vele musici en organisatoren in binnen- en buitenland gewaardeerd. Zijn voortdurende aandacht voor de vernieuwing van het repertoire draagt hij uit via ontelbare lezingen en originele concertprogramma's, zoals bijvoorbeeld die in het opmerkelijke Kantata-project (2001-2010). |