Bertrand Cuiller, klavecimbel
Bertrand Cuiller, geboren in Frankrijk in 1978, studeerde klavecimbel bij Jocelyne Cuiller in Nantes en daarna bij Christophe Rousset in Parijs aan het Conservatoire National Supérieur de Musique (CNSM), en bij Pierre Hantaï, met wie hij een aantal jaren samenwerkte. Cuiller speelt behalve klavecimbel ook natuurhoorn. Hij nam deel aan diverse operaproducties van Le Concert Spirituel, Les Arts Florissants, Le Poème Harmonique en Stradivaria. Inmiddels treedt hij wereldwijd op als solist en in kamermuziek met ensembles als Les Basses Réunies en La Rêveuse. Cuiller is ook geïnteresseerd in hedendaagse muziek en heeft werken in première gebracht van Jean-Yves Bosseur en Olivier Mellano.
Aangemoedigd door het succes in 2006 van zijn eerste CD-opname, Pescodd Time, nam Bertrand Cuiller voor het label Alpha een CD op met werken van Scarlatti en Soler (2010), gevolgd door de klavecimbelconcerten van Bach met ensemble Stradivaria (label Mirare), welke opname in 2009 door Classica met een ‘Choc’ werd onderscheiden. De in 2011 verschenen CD Mr Tomkins his Lessons of Worthe, kreeg een Diapason d’Or en Classica's ‘Choc’. Binnenkort verschijnt een nieuwe CD met de integrale klavecimbelmuziek van Jean Philippe Rameau. In de afgelopen jaren ontwikkelde Bertrand Cuiller een aantal spraakmakende projecten samen met regisseuse Louise Moaty: La lanterne magique de Monsieur Couperin (klavecimbel solo en beeldprojectie), Les Mille et une Nuits(met ensemble La Rêveuse) en D’Anglebert – Les Lettres Portugaises. Ook was Cuiller te horen in het theaterstuk Le Neveu de Rameau van Denis Diderot, waarin hij als klavecinist optrad naast de acteurs Nicolas Vaude en Nicoals Marié. Zijn debuut als dirigent maakte Bertrand Cuiller in 2012. Vanaf het klavecimbel leidde hij toen niet minder dan 23 voorstellingen van de opera Venus and Adonis van John Blow, met solisten Céline Scheen en Marc Mauillon, koor en orkest van Les Musiciens du Paradis en de Maîtrise de Caen. Deze zeer succesvolle productie in de regie van Louis Moaty was te zien in o.m. het Théâtre de Caen, Opéra de Lille, Grand Théâtre de Luxembourg, MC2 Grenoble, Opéra Comique Paris en Opéras d’Angers et Nantes. Ze is ook op DVD uitgebracht (label Alpha). Het succes van deze productie leidde uiteindelijk ook tot de oprichting van een eigen ensemble, Le Caravansérail, als een gelegenheid te experimenteren met zowel kamermuziek als barokopera, incidenteel ook in combinatie met nieuwe muziek. Na verkennende programma’s met muziek van Scarlatti en Bach, zette Le Caravansérail zich op de kaart met een tournee van 21 voorstellingen in Frankrijk en België van Händels opera Rinaldo (2018). Le Caravansérail en Bertrand Cuiller namen in 2017 voor het label Harmonia Mundi een CD op getiteld A Fancy, Fantasy on English Airs and Tunes - een spannend album dat de muzikale pracht van het Londense theater van de tweede helft van de zeventiende eeuw aan het hof van Charles II uitlicht, met muziek van Purcell, Locke, Draghi, Akeyrode, Grabu, Blow, Hart en Gibbons. |
Meer informatie
|