New York Polyphony
Geoffrey Williams, countertenor
Steven Caldicott Wilson, tenor Andrew Fuchs, tenor Craig Phillips, bas New York Polyphony, dat wordt geprezen ‘om zijn rijke en natuurlijke geluid, dat groter en complexer is dan de som van zijn delen’ (National Public Radio), behoort tot de beste kleine vocale ensembles van dit moment. De vier mannen, ‘zangers met een sublieme muzikaliteit en vocale allure’ (The New Yorker) staan garant voor een levendige en buitengewoon overtuigende uitvoering van hun brede repertoire, dat reikt van middeleeuws gregoriaans tot uitdagend hedendaags werk. Hun innovatieve programmering, gekoppeld aan hun focus op weinig bekende en herontdekte composities uit de middeleeuwen en renaissance, hebben New York Polyphony niet alleen twee Grammy nominaties opgeleverd, maar ook wijdverbreid succes. Bovendien heeft het ensemble er aan bijgedragen de vroege vocale muziek voor een veel groter publiek toegankelijk te maken. Het in opdracht geven van nieuw werk is de oprichting in 2006 een centraal onderdeel geweest van de missie van New York Polyphony. Zowel in uitvoeringen als in opnamen heeft het ensemble zijn commitment getoond in het presenteren van hedendaags werk, dat de grenzen tussen oude en nieuwe muziek wegneemt. New York Polyphony heeft relaties aangeknoopt met talrijke componisten, met inbegrip van gevestigde namen als Richard Rodney Bennett, Jonathan Berger en Jackson Hill, opkomend talent als Bora Yoon en Gregory Brown, en prominente figuren zoals Gabriel Jackson en Andrew Smith. In januari 2017 verzorgde New York Polyphony, als onderdeel van de Miller Theatre at Columbia University’s Early Music Series, de première van The Vespers Sequence, een meerdelige zetting van het Byzantijnse avondgebed, geschreven door Ivan Moody. Een toekomstige project is o.m. The Bitter Good van de Amerikaanse componist Gregory Spears, waarvoor het ensemble in 2016 een Commissioning Grant ontving van Chamber Music America. |
Meer informatie
|